أحدث المشاركات
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

الموضوع: تطبيق على الشعر الشعبي

  1. #1
    شاعر
    تاريخ التسجيل : Dec 2002
    المشاركات : 2,054
    المواضيع : 318
    الردود : 2054
    المعدل اليومي : 0.37

    افتراضي تطبيق على الشعر الشعبي


    أستاذتي الكريمة

    هذه أول مشاركة للتطبيق وليتك تتبعينها بسواها في هذا الرابط

    للشاعر فوزي أبو دنيا
    http://www.rabitat-alwaha.net/moltaq...ad.php?t=12974

    طبلولى..
    حزمونى..
    المدير جاى رقصونى
    وآسعولو .. وآسعولى
    واسعو عيونو يشوفونى

    طبلولى..= طبْ بلو لي = 2 3 2
    حزمونى..= حزْ زمو ني = 2 3 2
    المدير جاى رقصونى = إلْ مُدِرْ جيْ رقْ قصو ني = 2 3 2 2 3 2
    وآسعولو .. وآسعولى = وسْ سعو لي = 2 3 2
    واسعو عيونو يشوفونى = وسْ سععْ يو ني شفو ني = 2 3 2 2 3 2

    بحر الرمل
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  2. #2
    عضو غير مفعل
    تاريخ التسجيل : Sep 2006
    المشاركات : 1,211
    المواضيع : 28
    الردود : 1211
    المعدل اليومي : 0.29

    افتراضي


    :)نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    ان شاء الله استاذ يعطيك ربي العافيه

    قصيده جميله .للشاعر . د فوزي ابو دنيا
    سافولى..:NJ:
    طبلولى..
    حزمونى..
    المدير جاى رقصونىنقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    وآسعولو .. وآسعولى
    واسعو عيونو يشوفونى
    وانا واقف أهز طولى
    واسكتو لجل مايسمع
    من هتافى لما يشبع
    واخرسو كلامكو الى يوجع
    وطبلولى
    وحزمونى
    رقصونى .. وسافولى
    *** *** ***
    شوف ياباشا
    يالى ابوكك فى الاصل ماشا
    لما جاع جاتلو الهشاشا
    يابو عيون تلمع دكاوة
    يالى كلك المعية
    يابو خير سابق اوانة
    احنا مش عايزين ماهية
    داحنا لو طولنا رضاك
    يبق دا احسن هدية
    وطبلولى
    وحزمونى
    رقصونى .. وسافولى
    ******* ****** *****
    دقو نغم الطبل بلدى
    لجل اورية الى عندى
    من لوندى لرقص هندى
    اولعبان فى شكل افندى
    م الوباشا للروباشا
    كلة فى التمام ياباشا
    بصلى تاكل بغاشة
    يالى وشك فية بشاشا
    والجاحاشة...
    انك ماتعملش زايي
    وطبلولى
    وحزمونى
    رقصونى .. وسافولى
    *** *** *** ***
    سافولى ... سافولى
    سافولى شجعونى
    لما المع الجاكتة
    لما اشد الكرافتة
    واظبط رباطها بفص لولى
    سافولى .. سافولى
    لما تلئو الكرسى طالع
    ولا تلئو الكرسى راجع
    لما اشيل القهوة واجرى
    ولا اروح واجيبلو ساقع
    لامؤاخدة...
    اصل البية مديرنا واقع
    وطبلولى
    وحزمونى
    رقصونى .. وسافولى
    يمكن فى شغلك
    أو فى شغلي
    راح تلائو الناس بتغلى
    فى النظام دا عدبونى
    وعجبي
    د. فوزي ابو دنيا



    يالله يااستاذات المسقبل
    الاسماء حسب ترتيب الحروف الابجدية
    خلودنقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    سارة نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    نهيلهنقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    كل من يقطع سطر .. لم اذكر ادهم وشيرين ..لانهم مازالوا في الدرس الاول
    الاستاذ خشان بدأ
    ونا بعد بشارك معاكم
    سأفولي :NJ:
    سء 2 أفو3 لي2
    وآسعولو .. وآسعولى
    وس2 سعو3 لو2 ............وس2 سعو3 لي2

    مع تحياتي للاستاذ الدكتور فوزي ابو دنيا ..ودمتم بخير

  3. #3
  4. #4
    عضو غير مفعل
    تاريخ التسجيل : Sep 2006
    المشاركات : 1,211
    المواضيع : 28
    الردود : 1211
    المعدل اليومي : 0.29

    افتراضي

    الله يسلمك استاذ كلك ذوق وماعليك زود

    النبطي هوايتي

    يرعاك الله

  5. #5
    شاعر
    تاريخ التسجيل : Dec 2002
    المشاركات : 2,054
    المواضيع : 318
    الردود : 2054
    المعدل اليومي : 0.37

    افتراضي

    للشاعر محمود الديداموني
    http://www.rabitat-alwaha.net/moltaq...ad.php?t=18722
    من حتة طين
    مخلوطة بمية نيلك جيت
    وعشقت غناك ومواويلك
    وعشقت الليل والنور
    وعشقت النسمة
    اللى تغازل وش الصفصافة الضليلة
    من حتة طين
    = منْ حتْ تتْ طي نْ = 2 2 2 2 ه
    مخلوطة بمية نيلك جيت
    مخ لو طبْ ميْ يتْ ني لكْ جي تْ = 2 2 2 2 2 2 2 2 ه
    وعشقت غناك ومواويلك
    وعْ شقْ (تِغِ) نكْ ( ومَ ) وا وي لكْ = 2 2 (2) 2 (2) 2 2 2
    وعشقت الليل والنور
    وعْ شقْ تلْ للْ ونْ نو رْ = 2 2 2 2 2 2 ه
    وعشقت النسمة اللى تغازل وش الصفصافة الضليلة
    وعْ شق تنْ نسْ ملْ لتْ غا زلْ وشْ شصْ صفْ صل فضْ ضلْ لي لهْ
    2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2

    الخبب

  6. #6
    عضو غير مفعل
    تاريخ التسجيل : Sep 2006
    المشاركات : 1,211
    المواضيع : 28
    الردود : 1211
    المعدل اليومي : 0.29

    افتراضي

    قصيدة لللشاعر د. جمال مرسي
    http://www.rabitat-alwaha.net/moltaq...ad.php?t=16282
    مساكين

    يا ويلهم ويل
    كلاب صهيون
    و أطول ديل
    بيزحف خلف مستر بوش
    و خايف من حبش رومي بريش منفوش
    يقوله يمين
    يقول حاضر
    يقوله شمال
    مهوش ناكر
    و مش فاكر
    غير التبن اللي يملا كروش
    و خايف لو يضيع كرسِي
    و ياخد بالعصا دايما يقول "ميرسي"
    يا ويلهم ويل
    و كل شيطان
    يبيع غزة وْ ربوع لبنان
    و يقبض بالدولار اجرة فقير غلبان
    و لون الدم ما يهمه
    و لا لاقِي اللي بيلمه
    كما الخفاش بيعشق عيشة الضلمه
    في كل مكان .
    يا ويلهم ويل
    نهارهم من جحيم قانا هيصبح ليل
    و ليلهم مش طالع له نجوم
    كفاية إن عينهم يوم ما داقت نوم
    صواريخ البطولة تطيرْ
    عشان تهدم صياصيهم
    و تصبغ لون لياليهم
    بدم و نار
    و ترهبهم .
    يناموا في مخابئهم
    كما الفيران
    و تفضل شامخة أمتنا فْـ ربوع غزة وْ
    رُبا لبنان

    صح السانك /د/جمال مرسى .. قصيده جميله جدا
    واسمحلنا نتناولها هنا نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    يا ويلهم ويل
    كلاب صهيون
    و أطول ديل
    بيزحف خلف مستر بوش
    و خايف من حبش رومي بريش منفوش

    يا ويلهم ويل
    يولْ.......... همْ........... وي................ لْ = 3 2 2 ه = 3 4 ه
    كلاب صهيون و أطول ديل
    كِلَبْ......... صهْ.......... يو............. نوطْ.......... ولْ....... دي ..........لْ
    = 3 2 2 3 2 2 ه = 3 4 3 4 ه
    بيزحف خلف مستر بوش
    بيزْ3 حفْ2 2فمسْ3 ترْ2 بو2 شْ
    3 2 2 3 2 2 ه = 3 4 3 4 ه
    و خايف من حبش رومي بريش منفوش
    وخا 3 يف2 من2 حبشْ3 رو2 مي 2 برش3 من2 فو2 ش ه
    3 2 2 3 2 2 3 2 2 ه

    ودمتم بخير نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    هزج

  7. #7
    قلم نشيط
    تاريخ التسجيل : May 2006
    المشاركات : 434
    المواضيع : 27
    الردود : 434
    المعدل اليومي : 0.10

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خشان محمد خشان مشاهدة المشاركة
    للشاعر محمود الديداموني
    http://www.rabitat-alwaha.net/moltaq...ad.php?t=18722
    من حتة طين
    مخلوطة بمية نيلك جيت
    وعشقت غناك ومواويلك
    وعشقت الليل والنور
    وعشقت النسمة
    اللى تغازل وش الصفصافة الضليلة
    من حتة طين
    = منْ حتْ تتْ طي نْ = 2 2 2 2 ه
    مخلوطة بمية نيلك جيت
    مخ لو طبْ ميْ يتْ ني لكْ جي تْ = 2 2 2 2 2 2 2 2 ه
    وعشقت غناك ومواويلك
    وعْ شقْ (تِغِ) نكْ ( ومَ ) وا وي لكْ = 2 2 (2) 2 (2) 2 2 2
    وعشقت الليل والنور
    وعْ شقْ تلْ للْ ونْ نو رْ = 2 2 2 2 2 2 ه
    وعشقت النسمة اللى تغازل وش الصفصافة الضليلة
    وعْ شق تنْ نسْ ملْ لتْ غا زلْ وشْ شصْ صفْ صل فضْ ضلْ لي لهْ
    2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2

    الخبب
    شكرا لك أستاذ / خشان
    على هذا الجهد الرائع فى تعليم علم العروض
    أتمنى لك التوفيق
    رسول الله أسألك الشفاعة = وقربا منك يا نهر الوداعة

  8. #8
    أديبة الصورة الرمزية بابيه أمال
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    الدولة : هناك.. حيث الفكر يستنشق معاني الحروف !!
    المشاركات : 3,047
    المواضيع : 308
    الردود : 3047
    المعدل اليومي : 0.71

    افتراضي


    يا لهوي هي القضية فيها طبلولي !! تعالي يا مَّا شوفي بنتك بتعمل إيه.. أني مش عيزة غير أقطعولي ودّولي ساكن ولاّ متحرك ولا ممدود في اللُّولي نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    مع احترامي الكبير للدكتور فوزي أبو الدنيا : هي كلمات أتت للدعابة فقط..

    هذا جوابي في تطبيق هذا التمرين وأتمنى من الله التوفيق :

    شُوفْ يَابَاشَا
    شُفْ 2/ يَا2/ بَا2 / شَا2

    يَالِّى أَبُوكْ فِى الْأَصْلِ مَاشَا
    يَلْ2 / لِى2 / أَبُكْ3 / فِلْ2 / أَصْ2 / لِمَا3 / شَا2

    لَمَّا جَاعْ جَاتْلُو الْهَشَاشَا
    لمْ 2/ مَا 2/ جَعْ 2/ جَتْ 2/ لُلْ2 / هَشَا 3/ شَا2

    بارك الله بكم..
    سنبقي أنفسا يا عز ترنو***** وترقب خيط فجرك في انبثاق
    فلـم نفقـد دعـاء بعد فينا***** يــخــبــرنا بـأن الخيــر باقــي

  9. #9
    عضو غير مفعل
    تاريخ التسجيل : Sep 2006
    المشاركات : 1,211
    المواضيع : 28
    الردود : 1211
    المعدل اليومي : 0.29

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهيلة نور مشاهدة المشاركة

    يا لهوي هي القضية فيها طبلولي !! تعالي يا مَّا شوفي بنتك بتعمل إيه.. أني مش عيزة غير أقطعولي ودّولي ساكن ولاّ متحرك ولا ممدود في اللُّولي نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    مع احترامي الكبير للدكتور فوزي أبو الدنيا : هي كلمات أتت للدعابة فقط..
    هذا جوابي في تطبيق هذا التمرين وأتمنى من الله التوفيق :
    شُوفْ يَابَاشَا
    شُفْ 2/ يَا2/ بَا2 / شَا2
    يَالِّى أَبُوكْ فِى الْأَصْلِ مَاشَا
    يَلْ2 / لِى2 / أَبُكْ3 / فِلْ2 / أَصْ2 / لِمَا3 / شَا2
    لَمَّا جَاعْ جَاتْلُو الْهَشَاشَا
    لمْ 2/ مَا 2/ جَعْ 2/ جَتْ 2/ لُلْ2 / هَشَا 3/ شَا2
    بارك الله بكم..

    يا حبيبتي نهيلة
    الرمل = 2 3 2 2 3 2 2 3 ..........وهكذا
    ويمكن يأتي = 1 3 2 1 3 2 1 3 ..............وهكذا


    يعني نظل نجرب اللهجة حتى نلاقي طريقة تلائم الوزن

    نصحح

    شُوفْ يَابَاشَا
    =
    شف............... يبا...................... شا = 2 3 2


    ويبقى رأي دكتورنا فوزي هو الأساس ليته يشرفنا

  10. #10
    أديبة الصورة الرمزية بابيه أمال
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    الدولة : هناك.. حيث الفكر يستنشق معاني الحروف !!
    المشاركات : 3,047
    المواضيع : 308
    الردود : 3047
    المعدل اليومي : 0.71

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادية حسين مشاهدة المشاركة

    يا حبيبتي نهيلة
    الرمل = 2 3 2 2 3 2 2 3 ..........وهكذا
    ويمكن يأتي = 1 3 2 1 3 2 1 3 ..............وهكذا
    يعني نظل نجرب اللهجة حتى نلاقي طريقة تلائم الوزن
    نصحح
    شُوفْ يَابَاشَا
    =
    شف............... يبا...................... شا = 2 3 2
    ويبقى رأي دكتورنا فوزي هو الأساس ليته يشرفنا
    حسنا أستاذتي نادية، سوف أعيد التطبيق الآن بحول الله..
    أريد فقط أن أشير أني لا أعرف معنى الرمل ولا الخبب ولا الهزج هنا في الشعرنقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي ، لهذا إن وجد لديك بعض تعريفات لهذه الأسماء رجاء مديني بهانقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي فتلميذتك لا زالت مادة خام في ما يتعلق باللغة العربية.. وقد فتحت عقلي على مصراعيه كيما أتلقى قواعدها وأنا الآن في بداية الطريق..

    إِحْنَا مُشْ عَايْزِينْ مَاهِيَّهْ
    إِحْ /نَمُشْ / عَيْ / زِنْ / مَهِيْ / يَهْ
    2 3 2 2 3 2
    دَاحْنَا لَوْ طُولْنَا رِضَاكْ
    دحْ / نَلَوْ / طُلْ / نَا / رِضَا / كْ
    2 3 2 2 3 ه
    يِبْقَ دَا أَحْسَنْ هِدِيَّة
    يِبْ / قَدَا / أّحْ / سَنْ / هِدِيْ / يَهْ
    2 3 2 2 3 2

    شكرا لكِ أستاذة نادية ودمتِ بخير..

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تطبيق مؤشر م/ع على قصيدة لا للحصار للشاعر د. سمير العمري
    بواسطة ربيحة الرفاعي في المنتدى النَّقْدُ التَّطبِيقِي وَالدِّرَاسَاتُ النَّقْدِيَّةُ
    مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 11-06-2014, 12:40 AM
  2. تطبيق مؤشر م/ع على قصيدة "لا للحصار" للشاعر د. سمير العمري
    بواسطة ربيحة الرفاعي في المنتدى قِسْمُ النَّقْدِ والتَّرجَمةِ
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 20-03-2014, 10:47 AM
  3. قوانين وأعراف القافيه في الشعر الشعبي
    بواسطة سعيد الحمالي في المنتدى عُلُومٌ وَمَبَاحِثُ لُغَوِيَّةٌ
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 13-07-2008, 02:19 PM
  4. الشعر الشعبي بيحييكن... بصوتو البلدي بيناديكن
    بواسطة زاهية في المنتدى مهْرَجَانُ رَابِطَةِ الوَاحَةِ الأَدَبِي الأَوَّلِ 2006
    مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 19-05-2006, 10:07 PM
  5. تسهيل وزن الشعر الشعبي
    بواسطة خشان محمد خشان في المنتدى أَدَبُ العَامِيَّة العَرَبِيَّةِ
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 12-10-2004, 09:30 AM

HTML Counter
جميع الحقوق محفوظة