أحدث المشاركات
النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: شفتش بلد ؟

  1. #1
    الصورة الرمزية سيد الموجى قلم مشارك
    تاريخ التسجيل : Dec 2006
    المشاركات : 186
    المواضيع : 16
    الردود : 186
    المعدل اليومي : 0.04

    افتراضي شفتش بلد ؟

    شُفتش بلد ؟


    شفتش بلد000الونش فيها بيتسرق ؟
    شفتش بلد 000 الأصل فى سفنها الغرق ؟
    شفتش بلد ماتعيرش للسكة الحديد
    أى اهتمام إلا إذا القطر اتحرق ؟
    شفتش بلد أراضيها صحرا واهلها
    بيخضروا صحارى جيرانهم بالعرق ؟
    شفتش بلد تصرف على جراج أربعين
    مليون جنيه وتهدّه خوفا م القلق ؟
    شفتش بلد فيها الكبار فوق القانون
    وبدون خجل سايبة المواطن يتفلق ؟
    شفتش بلد وزراءها تجار أو رجال
    أعمال بياخدوا عمولة رسمى وع الملأ ؟
    شفتش بلد نوابها جوه البرلمان
    بيناموا ويسيبوا القوانين تنسلق ؟
    شفتش بلد بتجدد الخدمة لألفين
    مستشار يا خدوا مكفآت بالغلق ؟
    وشبابها على رأى المثل خرموا الودان
    مستنظرين وعد الحكومة بالحلق ؟
    شفتش بلد من يوم ما عملوها بلد
    وقفة محلك سر عند المفترق ؟
    شفتش بلد فيها العجايب كلها ؟
    لو كنت بلدياتى إوعى تقول لى لأ !

  2. #2
    الصورة الرمزية آمال المصري عضو الإدارة العليا
    أمينة سر الإدارة
    أديبة

    تاريخ التسجيل : Jul 2008
    الدولة : Egypt
    المشاركات : 23,643
    المواضيع : 386
    الردود : 23643
    المعدل اليومي : 5.41

    افتراضي

    يبقا أنت أكيد أكيد في مصر
    عشت وشفت بس يارب كفا
    رائعة متمردة قصيدتك سيدي الفاضل
    دام يراعك ناطقا بالحق
    ودمت طيبا
    تقديري الكبير

    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  3. #3
    الصورة الرمزية محمد الشحات محمد شاعر وناقد
    تاريخ التسجيل : Sep 2007
    الدولة : القاهرة
    المشاركات : 1,100
    المواضيع : 103
    الردود : 1100
    المعدل اليومي : 0.24

    افتراضي



    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    لم أعرف الإجابة ..


    عرفتها ..

    مشربتش من نيلها ..

    حل آخر

    المصريين أهمه ..

    حل ثالث ، و إن لم يعجبكَ حلّها أنت

    أنا تاج العلاء في مفرق الشرق

    ...............

    سيد الموجي

    أحسنتَ في رسم الصورة

    و لن أقول "لأ"

    مودتي و تقديري


    عرفْتُ طعْمَ الندى بالصومِ مُرْتَجَلاً .... و النورُ منطقةٌ أرنو إلى فيها

  4. #4
    شاعرة
    تاريخ التسجيل : Jan 2010
    الدولة : على أرض العروبة
    المشاركات : 34,923
    المواضيع : 293
    الردود : 34923
    المعدل اليومي : 9.14

    افتراضي

    جمال ووضوح وحروف وصفت نبض شارع عربي
    تجد نسخة منه بتعديلات طفيفة
    حيثما تلتفت في دنيا أهل الضاد

    حرف يستحق المتابعة
    دمت بألق
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  5. #5
    الصورة الرمزية سيد الموجى قلم مشارك
    تاريخ التسجيل : Dec 2006
    المشاركات : 186
    المواضيع : 16
    الردود : 186
    المعدل اليومي : 0.04

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رنيم مصطفى مشاهدة المشاركة
    يبقا أنت أكيد أكيد في مصر
    عشت وشفت بس يارب كفا
    رائعة متمردة قصيدتك سيدي الفاضل
    دام يراعك ناطقا بالحق
    ودمت طيبا
    تقديري الكبير
    عزيزتى / رنيم
    أشكر لك كلماتك الرقيقة
    وسعدت كثيرا بوجودك بصفحتى المتواضعة
    دمت بخير

  6. #6
    الصورة الرمزية سيد الموجى قلم مشارك
    تاريخ التسجيل : Dec 2006
    المشاركات : 186
    المواضيع : 16
    الردود : 186
    المعدل اليومي : 0.04

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الشحات محمد مشاهدة المشاركة

    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    لم أعرف الإجابة ..


    عرفتها ..

    مشربتش من نيلها ..

    حل آخر

    المصريين أهمه ..

    حل ثالث ، و إن لم يعجبكَ حلّها أنت

    أنا تاج العلاء في مفرق الشرق

    ...............

    سيد الموجي

    أحسنتَ في رسم الصورة

    و لن أقول "لأ"

    مودتي و تقديري
    كلنا شربنا من نيلها قبل وبعد التلوث ، وهتفنا المصريين اهمّا فى حالتى الانكسار والانتصار ، وقال حافظ إبراهيم بلسانها أنا تاج العلاء فى مفرق الشرق وصدقناه وصفقنا له ثم كان ما كان ولم يبق بإمكاننا الآن إلا أن نقول يا حبيبتى يا مصر
    000000000000000000
    وجودك هنا أسعدنى أيها الحبيب / محمد الشحات محمد
    دمت بكل خير

  7. #7
    الصورة الرمزية سيد الموجى قلم مشارك
    تاريخ التسجيل : Dec 2006
    المشاركات : 186
    المواضيع : 16
    الردود : 186
    المعدل اليومي : 0.04

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربيحة الرفاعي مشاهدة المشاركة
    جمال ووضوح وحروف وصفت نبض شارع عربي
    تجد نسخة منه بتعديلات طفيفة
    حيثما تلتفت في دنيا أهل الضاد

    حرف يستحق المتابعة
    دمت بألق
    الجمال كله لديك يا / ربيحة
    وكما قال الشاعر: كلنا فى الهم شرق
    ودى واحترامى

  8. #8
    الصورة الرمزية علاءالحكيم قلم نشيط
    تاريخ التسجيل : Feb 2010
    الدولة : في أرض الله الواسعة
    العمر : 60
    المشاركات : 408
    المواضيع : 35
    الردود : 408
    المعدل اليومي : 0.11

    افتراضي

    الرائع الفاضل...سيد الموجي
    سلام الله عليك
    بصراحه احنا شفنا وعرفنا المرض بس للاسف مش لاقين الدواء
    ونقول...مهما الزمان يكسر في ايدك قلتك
    وفرانه تاكل غلتك
    مهما الزمان يسرق خطان جلبيتك او طرحتك

    مهما العوازل يابهيه يقتلوا الضحكه علي وش الزمان
    ويبدلوا الربان
    ويزورولك غنوتك
    او يرسمولك خطوتك
    ويغيرولك سكتك
    راح تفضلي........................اقوي..واك بر من الزمان


    خالص ودي وتقديري اخي الفاضل
    وفي انتظار المزيد

  9. #9
    الصورة الرمزية سيد الموجى قلم مشارك
    تاريخ التسجيل : Dec 2006
    المشاركات : 186
    المواضيع : 16
    الردود : 186
    المعدل اليومي : 0.04

    افتراضي


    الشاعر الجميل / علاء الحكيم
    أشكر لك هذه المشاركة الجميلة
    لافض فوك ولك منى خالص الود

  10. #10
    قلم منتسب
    تاريخ التسجيل : Mar 2009
    المشاركات : 68
    المواضيع : 3
    الردود : 68
    المعدل اليومي : 0.02

    افتراضي

    أنا مصرى من ها البلد :)

المواضيع المتشابهه

  1. // الحب في بلد الموت المجاني //
    بواسطة رجاء الجنابي في المنتدى النَّثْرُ الأَدَبِيُّ
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 08-11-2008, 05:14 PM
  2. مهرجان 'أمير الشعراء' يستقبل مشاركات أكثر من 7000 شاعر من 22 بلد
    بواسطة أحمو الحسن الإحمدي في المنتدى الاسْترَاحَةُ
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 07-05-2008, 02:21 PM
  3. أنا قلت ايه يا بلد
    بواسطة محمد جاد الزغبي في المنتدى أَدَبُ العَامِيَّة العَرَبِيَّةِ
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 30-03-2007, 05:45 PM
  4. هاكِ اعترفْتِ أيا بلدْ... تهنئة لوصول خادم الفصحى إلى أرض الوطن
    بواسطة أحمد حسن محمد في المنتدى الشِّعْرُ الفَصِيحُ
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 06-11-2006, 08:11 PM