أحدث المشاركات
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13

الموضوع: سم و لا منصة ؟ إلى مبارك

  1. #1
    الصورة الرمزية عاطف الجندى شاعر
    تاريخ التسجيل : Apr 2007
    الدولة : القاهرة / مصر الثورة
    المشاركات : 917
    المواضيع : 86
    الردود : 917
    المعدل اليومي : 0.19

    Smile سم و لا منصة ؟ إلى مبارك



    أغنية سم و لا منصة
    ***
    أغنية بلسان المخلوع
    غناء مازن و عمر عاطف الجندي
    المكان نادي الصيد بالقاهرة
    شاعر وناقد / عضو مجلس إدارة اتحاد كتاب مصر / مدير دار الجندي للنشر والتوزيع بالقاهرة

  2. #2
    الصورة الرمزية عاطف الجندى شاعر
    تاريخ التسجيل : Apr 2007
    الدولة : القاهرة / مصر الثورة
    المشاركات : 917
    المواضيع : 86
    الردود : 917
    المعدل اليومي : 0.19

    افتراضي

    بالسم و لا منصة ؟!
    أنا قلت لأ فيس بوك

    لما الشباب زنقوني
    أنا قلت منها أفك
    ***
    أنا كنت قاعد ناسي
    إن الزمان اتغير

    ليلاتي باصبغ شعري
    و ف كل يوم نيولوك
    ***
    تلاتين سنة مطمن
    و الوضع كله تمام

    بسرق و ليا عصابة
    و ( العادلي ) ليا بُلك
    ***
    معرفش ليه الدنيا
    فجأة بقت شخابيط

    و قالولي أنت عبيط
    و طلعت منها أزك
    ***
    يا خساره يا مريسه
    رحتي براحة البال

    و لا عادش فيه بغدده
    و لا عادش تاني ألك
    ***
    يا صاحبي يا مخلوع
    جاي لك يا نور العين

    و هنادى كل اصحابنا
    و نعيش هناك و نعك
    ***
    نصيحة للى فضل
    لاخوانا م الحكام

    عاوزينها تبقى تمام ؟!
    إلغوا سوا الفيس بوك
    ***

    العادلي : وزير الداخلية السابق

  3. #3
    الصورة الرمزية رفعت زيتون شاعر
    تاريخ التسجيل : Aug 2008
    الدولة : القدس
    المشاركات : 2,334
    المواضيع : 136
    الردود : 2334
    المعدل اليومي : 0.54

    افتراضي

    .

    والله يا أخي الحبيب

    قد اضحكتني الكلمات

    وأسعدني رؤية الاولاد

    ربنا يحفظهم ويخليك

    وأنا سمعت حاجة

    عن مبارك والقذافي

    ما اعرفش مدى صحتها

    وهي أنه القذافي ومبارك

    من العشرة المبشرين

    ؟؟؟


    بجدة
    .

  4. #4
    الصورة الرمزية الطنطاوي الحسيني شاعر
    في رحمة الله

    تاريخ التسجيل : Jun 2007
    المشاركات : 10,901
    المواضيع : 538
    الردود : 10901
    المعدل اليومي : 2.28

    افتراضي

    رائعة اخي الكريم عاطف الجندي
    وبها من السخرية ما يتفتق منه الحق والإبداع
    تقبل احترامي وتقديري
    دمت مبدعا رائعا

  5. #5
    الصورة الرمزية الطنطاوي الحسيني شاعر
    في رحمة الله

    تاريخ التسجيل : Jun 2007
    المشاركات : 10,901
    المواضيع : 538
    الردود : 10901
    المعدل اليومي : 2.28

    افتراضي

    أثبتها مواكبة وابداعا اخي عاطف أظن اليوتيوب يعمل الآن
    لقد خفت ان اعلقها ولا يعمل والقصيدة من القصايد الساخرة الموضحة للحقيقة
    في ابهى صورها

  6. #6
    الصورة الرمزية زهراء المقدسية أديبة
    تاريخ التسجيل : Jun 2009
    المشاركات : 4,598
    المواضيع : 216
    الردود : 4598
    المعدل اليومي : 1.14

    افتراضي


    عاوزينها تبقى تمام ؟!
    إلغوا سوا الفيس بوك
    ويكأنهم سمعوا الكلام
    وأعلنوا الحرب على الفيس بوك
    هناك من منعه في بلاده
    وهناك من يريد شراء الموقع بالبلاييين

    أغبياء إن ظنوا أنهم سيفلحون
    لقد فات الفوت

    تقديري للأستاذ عاطف
    وبورك لك في أولادك



    ـــــــــــــــــ
    اقرؤوني فكراً لا حرفاً...

  7. #7
    شاعرة
    تاريخ التسجيل : Jan 2010
    الدولة : على أرض العروبة
    المشاركات : 34,923
    المواضيع : 293
    الردود : 34923
    المعدل اليومي : 9.13

    افتراضي

    نص جميل واداء لطيف
    بارك الله لك في قلمك وفكرك
    وحفظ لك صغيريك وحفظك لهما

    دمت بألق
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  8. #8
    الصورة الرمزية عاطف الجندى شاعر
    تاريخ التسجيل : Apr 2007
    الدولة : القاهرة / مصر الثورة
    المشاركات : 917
    المواضيع : 86
    الردود : 917
    المعدل اليومي : 0.19

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفعت زيتون مشاهدة المشاركة
    .

    والله يا أخي الحبيب

    قد اضحكتني الكلمات

    وأسعدني رؤية الاولاد

    ربنا يحفظهم ويخليك

    وأنا سمعت حاجة

    عن مبارك والقذافي

    ما اعرفش مدى صحتها

    وهي أنه القذافي ومبارك

    من العشرة المبشرين

    ؟؟؟


    بجدة
    .
    أخي الغالي رفعت زيتون
    سعيد جدا بمرروك و سعادتي أكثر لأنني رسمت البسمة على شفاهك
    مازن و عمر يبادلونك السلام و التحية
    أما مبارك و القذافي ربنا يوعدهم بالسجن إن شاء الله على أقل تقدير
    نظير ما اقترفوه من حق مصر و ليبيا
    و البقية تأتي إن شاء الله
    دمت بخير حال
    أخوك

  9. #9
    الصورة الرمزية سماح عبد اللاوى قلم منتسب
    تاريخ التسجيل : Jan 2011
    المشاركات : 58
    المواضيع : 3
    الردود : 58
    المعدل اليومي : 0.02

    افتراضي

    هههههههههههههههه
    بجد هو ده اللى يتطابق عليه المثل اللى بيقول
    هم يبكى وهم يضحك
    تسلم ايديك ياشاعر على موضوعك والقصيدة الجميلة دى
    وايضا الفكاهة اللى قدموهالنا الاولاد
    شكرا ليك
    خالص تحياتى

  10. #10
    الصورة الرمزية مازن لبابيدي شاعر
    هيئة تحرير المجلة

    تاريخ التسجيل : Mar 2008
    الدولة : أبو ظبي
    العمر : 60
    المشاركات : 8,627
    المواضيع : 145
    الردود : 8627
    المعدل اليومي : 1.91

    افتراضي

    ما شاء الله لاقوة إلا بالله
    سلمهما الله لوالديهما وبارك فيهما
    أحسنت أخي عاطف "أبا مازن"

    تحيتي وتقديري
    يا شام إني والأقدار مبرمة /// ما لي سواك قبيل الموت منقلب

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. سَمُّ الخياط ... لحامد أبوطلعة
    بواسطة حامد أبوطلعة في المنتدى الشِّعْرُ الفَصِيحُ
    مشاركات: 23
    آخر مشاركة: 23-03-2019, 12:13 AM
  2. سَمِّ بحرك - نرجو من الجميع الدخول للأهمية .
    بواسطة أحمد رامي في المنتدى الشِّعْرُ الفَصِيحُ
    مشاركات: 72
    آخر مشاركة: 26-10-2015, 01:08 AM
  3. مقصلة فوق منصة المزاعم
    بواسطة محمد محمود محمد شعبان في المنتدى القِصَّةُ وَالمَسْرَحِيَّةُ
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 19-07-2015, 01:46 AM
  4. منصة الرئيس
    بواسطة محمد إسماعيل سلامه في المنتدى القِصَّةُ وَالمَسْرَحِيَّةُ
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 12-08-2013, 12:58 PM
  5. منصة الأحذيــة ...
    بواسطة د. عبد الفتاح أفكوح في المنتدى القِصَّةُ وَالمَسْرَحِيَّةُ
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 07-03-2010, 12:33 PM