أحدث المشاركات
النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: احنا اسفين ياريس

  1. #1
    قلم منتسب
    تاريخ التسجيل : Jul 2011
    المشاركات : 45
    المواضيع : 18
    الردود : 45
    المعدل اليومي : 0.01

    Exclamation احنا اسفين ياريس

    هخش على طول فى الموضوع علشان بس ....اللهم انى صائم

    احنا اسفين ياريس
    سكتنا تلاتين سنه
    وياما العقل تيس
    وشربنا الذل علقما
    وقلوبنا بقت حزينه
    والقضية بقت لعينة
    والخير ساب وادينا
    والسمسارة عرونا فى الهوا


    احنا اسفين ياريس
    ياما بتنا فى الشوارع
    هتلاقينا فى الحوادث
    كوم لحم يتسارع
    والشباب منور عالرصيف
    منين يجيب الرغيف
    والمولد شبع تنضيف
    كله جايز وايه المانع


    احنا اسفين ياريس
    العريس دخل فى الخطوبة
    وجدودنا قالوا فى المثل
    اوعى الطوبة تبقى معطوبة
    مسك ايديها الفنجرى
    ازاى؟ قال صلوا ع النبى
    الكوشة ديت مطلبى
    والزفة فى القايمة مكتوبة


    احنا اسفين ياريس
    بهية الصبيه ماتت
    لما نيلها اتحبس سنين
    والزهرة ع الغصن مالت
    احنا اسفين على نفسنا
    على ابننا وعلى بنتنا
    كان فى حضن بيلمنا
    وجلسة حب من الحزن شاخت


    احنا اسفين ياريس
    ياما شخرنا فى المنام
    والحرية كانت يادوب
    بنشوفها فى الاحلام
    وبرضة المخبر فى عبى
    ع السرير نايم جمبى
    والمدام زهقت بسببى
    وسلم سلم على الأحكام

  2. #2
    الصورة الرمزية آمال المصري عضو الإدارة العليا
    أمينة سر الإدارة
    أديبة

    تاريخ التسجيل : Jul 2008
    الدولة : Egypt
    المشاركات : 23,679
    المواضيع : 386
    الردود : 23679
    المعدل اليومي : 5.37

    افتراضي

    أضحك الله سنك شاعرنا المكرم
    ساخرة لاذعة مؤلمة غلفت جميعا بقالب خفيف يجعلنا نبتسم رغما ... ولكن بمرارة
    دمت مبدعا
    ومرحبا بك في ربوع الواحة
    ونرجو التفاعل مع الأخوة الأدباء ليدوم التواصل الخيِّر
    تحيتي الخالصة
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  3. #3
    الصورة الرمزية الطنطاوي الحسيني شاعر
    في رحمة الله

    تاريخ التسجيل : Jun 2007
    المشاركات : 10,901
    المواضيع : 538
    الردود : 10901
    المعدل اليومي : 2.26

    افتراضي

    احنا اسفين ياريس
    ياما شخرنا فى المنام
    والحرية كانت يادوب
    بنشوفها فى الاحلام
    وبرضة المخبر فى عبى
    ع السرير نايم جمبى
    والمدام زهقت بسببى
    وسلم سلم على الأحكام

    اخي الفاضل صلاح الحجري
    سلام عليك ابدا
    قصيدة ساخرة جميلة كجمال روحك
    وبسيطة كبساطة ادائك و حداثة ابداعك
    اضحك الله سنك
    نصيحتي لك يا هندسة ان تقرا كثيرا و تسمع اكثر
    حتى يستوي الوزن في اذنك وبعد ذلك على الورق
    تقبل تحياتي وحبي اخي صلاح
    دمت مبدعا

  4. #4
    شاعرة
    تاريخ التسجيل : Jan 2010
    الدولة : على أرض العروبة
    المشاركات : 34,923
    المواضيع : 293
    الردود : 34923
    المعدل اليومي : 9.06

    افتراضي

    نص ساخر فيه من المرارة ما يحاكي الواقع ومن الشعر ما يعد بحرف رائع ببعض اهتمام وبناء لملكتك الشعرية بحفظ ما تستطيع من روائع العامية لضبط ذائقتك

    بانتظار جديدك

    تحيتي
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

المواضيع المتشابهه

  1. إحنا آسفين ياريس
    بواسطة عصام ميره في المنتدى أَدَبُ العَامِيَّة العَرَبِيَّةِ
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 02-09-2012, 05:32 PM
  2. كله تمام ياريس
    بواسطة اشرف نبوي في المنتدى الحِوَارُ المَعْرِفِي
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 11-07-2012, 09:50 PM
  3. احنا الإديدين العاجزة عن نصرك
    بواسطة الهام احمد سعد في المنتدى أَدَبُ العَامِيَّة العَرَبِيَّةِ
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 03-02-2009, 05:43 PM
  4. هذول احنا .. قصيدة عاميّة بالصوت والصورة .. فيديو
    بواسطة إياد عاطف حياتله في المنتدى أَدَبُ العَامِيَّة العَرَبِيَّةِ
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 08-05-2008, 02:22 AM