ملتقى رابطة الواحة الثقافية
ملتقى رابطة الواحة الثقافية
التسجيل مدونات الأعضاء روابط إدارية مشاركات اليوم التعليمـــات البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
Loading...
نرحب بكل حر كريم من أبناء الأمة ينتسب لهذا الصرح الكبير شرط أن يلتزم ضوابط الواحة وأهمها التسجيل باسمه الصريح ***** لن يتم تفعيل أي تسجيل باسم مستعار ولهذا وجب التنويه ***** نوجه عناية الجميع إلى ضرورة الالتزام بعدم نشر أكثر من موضوع واحد في قسم معين يوميا ، وكذلك عدم رفع أكثر من موضوعين لنفس العضو في الصفحة الأولى لأي قسم ***** كما يرجى التفاعل المثمر مع جميع مواضيع الملتقى والتركيز على رقي الطرح وسمو المضامين ********************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
الواحة صرح الأدب الأرقى فحافظوا عليه
سرب القطا [ الكاتب : ثامر عبد المحسن العراقي - المشارك : ثامر عبد المحسن العراقي - ]       »     سفينة الأحزان [ الكاتب : محمد الفاضل - المشارك : محمد الفاضل - ]       »     و مازال عطرها في قمصاني ..!! [ الكاتب : أحلام المغربي - المشارك : ناديه محمد الجابي - ]       »     سقط سهوا. [ الكاتب : ناديه محمد الجابي - المشارك : ناديه محمد الجابي - ]       »     الحب يتكــلم ..؟ [ الكاتب : الفرحان بوعزة - المشارك : الفرحان بوعزة - ]       »     الدعاء للدكتور أحمد رامي [ الكاتب : نادية بوغرارة - المشارك : ناديه محمد الجابي - ]       »     صفحة سيد يوسف مرسي - شعر فصيح [ الكاتب : سيد يوسف مرسي - المشارك : أحمد رامي - ]       »     صفحة حاتم علي حاتم_شعرفصيح [ الكاتب : حاتم علي حاتم - المشارك : أحمد رامي - ]       »     صفحة عبد السلام لشهب - شعر فصيح [ الكاتب : عبد السلام لشهب - المشارك : أحمد رامي - ]       »     خريطة الكلمة والإثراء اللغوي pdf [ الكاتب : فريد البيدق - المشارك : فريد البيدق - ]       »     ****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
العودة   ملتقى رابطة الواحة الثقافية > مُجَتَمَعُ الوَاحَةِ > الاسْترَاحَةُ

فقط لهن فقط

الاسْترَاحَةُ

يرجى من الأعضاء الالتزام بما يلي
1- عدم انكفاء العضو على مشاركاته ونصوصه والتفاعل المثمر مع جميع مواضيع الأعضاء والتركيز على رقي الطرح وسمو المضامين.
2- عدم إغراق الصفحة الأولى للقسم بمواضيع عضو بذاته ولا يسمح للعضو يوميا إلا بنشر موضوع واحد في القسم ورفع اثنين من مواضيعه كحد أقصى.
3- نحن هنا نلتقي لنرتقي بتفاعل كريم بعيدا عن النرجسية والأنانية والتقوقع ومعا نكون أقدر وأظهر فطوبى لكريم وتبا للئيم.
إضافة رد
 
أدوات الموضوع ابحث في الموضوع أنواع عرض الموضوع
قديم 20-02-2009, 09:41 PM   #1
فقط لهن فقط


للآنسات فقط ممنوع دخول الغير
]آنستي
العزيزة.. لو ربنا آراد.. واتخطبتي.. فإليكِ نصائحي
ستي
حتى تأخذي بخطيبك من مركب الخطوبة إلِّي محدش عارف
هاترسى على إيه .. إلى مثوااااه الأخير في قفص النسانيس
قصدي قفص الزوجية السعيد ..
أجمل ما في الخطوبة العزومات الرومانسية.. على أحلى محلات
أكل في البلد.. واللي عمرك مانتي شايفاها بعد الجواز .. المهم
نصائحي لك عند أي عزومة مع خطيبك.. إنت محتاجه شوية حركات نص كم
1 -الأول لازم تعرفي إن الشوكة والسكينة بيتمسكوا من إيديهم من
الطرف يعني مش من الوسط ولا من البوز زي الخنجر ولا من فوق طبعًااا
2 -العيش أوعي تفضحينا وتقطعيه بسنانك.. ولا الرغيف نصين بإيدك
وكلي نص لقمة وتحشري.. أوعي..
العيش بيتقطع بالسكينة في الطبق.. وبعدين تاخدي لقمة.. لقمة .. بالعافية.. قال يعني نفسك
مسدودة.. اضغطي على أعصابك جدااا وبعدين لما تروَّحي.. إبقي
لوغي زي ماانتِي عايزة
3 -الشوووربة.. أبوس إيدك.. بند الشوربة ده مهم جدًاااا
الشوربة تتشِرب من غير صوت خالص.. ومن غير ماتقعدي تنفخي
فيها.. زي القهوجي اللي بينفخ في الحجر للزبون.. وطبعًاااااا عايزِك
تنسي تمامًا.. السلطانية اللي بتلصقيها على بقك في البيت
وتدلقي على روحك .. بالمعلقة وبدون صوت.. سخنة, ولعة , برضه من غير صوت
وتسيبي تلت الطبق عالأقل.. مش تميليه.. عشان تلهطيها لآخر نقطة
4 -الرز طبعاً .. بيتّاكل بالشوكة.. أوعي إيدك تتمد على المعلقة
وتغرفي من طبق الرز وتعبّي.. إوعي.. الرز بالشوكة.. وكإنك
بتبوسيه مش بتاكليه
5-المكرونة.. الاسباجتي.. برضه بالشوكة.. تتلف على طرف
الشوكة.. لحد ما تخلص وبعدين تحطيها في بؤك من سكات.. مش
تشفطي المكرونة عود عود و تفضحينا
6 -السمك.. آه من السمك مشكلة.. شوفي.. بتفصلي اللحم عن الشوك
إزاي..؟؟ تقطعي اللحم من النص.. بالطول وبعدين تفردي اللحم على
الجانبين ولما تخلصي ناحية.. متقلبيش السمكة.. بلاش فلاحه
شيلي السلسلة بالشوكة والسكينة وحطيها في جنب الطبق
وكملي أكل النص التاني.. وبدل الفيلم الهندي ده.. نصيحة
ماتكليش السمك خالص.. قولي مابحبش السمك وخلصي نفسك
7 -الجمبري.. -إذا كنتِ عارفاه-.. أول ماطبق الجمبري ينزل.. بصيله
بقرف واحتقار شديدين.. آل يعني زهقانة من كتر أكل الجمبري
الجامبو في بيت بابّااااا.. واتنهّدي جامد وقولي.. برضه..؟؟؟ وتروحي
قاطعة راس الجمبريّاية.. بالشوكة.. أنا في عرضك إنسي
المصمصة دلوقتي
8 -البطاطس سواء مسلوقة أو محمرة.. أوعي تهرسيها وتدبيها على
الرز وتدّي ...لا..لآ...لآ...بالشوكة حتة حتة وإنت زي ما تكوني
هاتعيطي من كتر ما البطاطس صعبانة عليكي
9-الفاكهة.. لو الفاكهة فيها بزر.. طلعيه من بؤك بالراحة وحطيه في
إيدك وهي مقفولة.. وبعدين في طفاية السجاير اللي ع الترابيزة
أوعي ياحبيبتي من نظام التفتفة للبزر.. إنسي
10 -ولما تخلّصي أكل تحطي إيدك على بطنك.. -اللي عصافيرها
بتصوصو من العينات اللي كلتيها-.. وتقولي له مش ممكن.. أنا
عمري ما اتفجعت كده.. أنا قدامي أسبوع.. هابطّل أكل فيه
وبعدين تمسكي الفوطة اللي دايمًا موجودة على التربيزة من غير
لزمة.. وتبوسيها.. آل يعني بتمسحي بؤّك
وبعدين تستأذني منه تعملي ماكياجك.. وتخشي التواليت
وتطلعي من شنطة إيديك.. لفة الفول والطعمية اللي جايباها
معاكي و إديها أكل .. وبالهنا والشفاااااااااا
يا دي النيلة كل ده يحصل على العشا وليه القلق دا كله ما بلاشي من الدعوة كلها
ما لوا كوزين الذره على الكورنيش و لا أحلى منه و مافيهوش العقد دي

وربنا يجيب العواقب سليمه لحد ما تخلص فترة الخطوبه و ندبس بقى
" منقــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــول "
من داخل مطعم
هههههههههههههههههه



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

التوقيع

هذا بعض منى http://alaaeisa.maktoobblog.com/

  رد مع اقتباس
قديم 20-02-2009, 11:08 PM   #3


أضحك الله سنك !

لم أضحك منذ فترة بهذا العنف.

ترفق بنا قليلًا أخي العزيز !!
....


9-الفاكهة.. لو الفاكهة فيها بزر.. طلعيه من بؤك بالراحة وحطيه في إيدك وهي مقفولة.. وبعدين في طفاية السجاير اللي ع الترابيزة أوعي ياحبيبتي من نظام التفتفة للبزر.. إنسي

...
أعجبني رقتك معها وطول صبركَ, طبعًا ألست ملاكًا مثل بقية جنسكَ!!!!

فقط نسيت أن البزر( البذور) يوضع في منديل وليس في يدها!!

تقديري لخفة ظلك



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

التوقيع

الناس أمواتٌ نيامٌ.. إذا ماتوا انتبهوا !!!
  رد مع اقتباس
قديم 21-02-2009, 01:24 PM   #4


هههههههههه

مشكور عزيزي علاء عيسى
اضحكتنا الله يسعدك



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

  رد مع اقتباس
قديم 21-02-2009, 07:18 PM   #5



وربي ضحكت هنا ملئ قلبي

أخي علاء

شكراً على ما قدمتَ لنا من نصائح هامة
وأنا أول التابعين لها إن شاء الله

محبتى لهكذا روح خفيفة



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

التوقيع

  رد مع اقتباس
قديم 22-02-2009, 04:54 PM   #6


-الرز طبعاً .. بيتّاكل بالشوكة.. أوعي إيدك تتمد على المعلقة

.....


....الرز!!!!!!!!! بالشوكة...هههههههه
لا أكلنا وشبعنا
.............
يمكن يا عموووو علاء هالكلام أيامك أنت...أما هالأيام، فالرجال مالهم مراااااااق على هالحركات...

لإنهم

حافظينها عن غيب



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

  رد مع اقتباس
قديم 25-02-2009, 10:55 PM   #7



ههههههههههههههههههههههههه هه
ابى واستاذى علاء عيسى
المفروض يعنى عشان انا لسة مخطوبة جديد اسمع النصايح الجميلة دى ههههههههه
ولو انى موعدكش اصلى لما ببقى جعانة مببصش بقه للبريستيج
ههههههههه
وبعدين علمونا ف المدراس زمان ان العقل السليم ف الجسم السليم
يعنى البريستيج ده هيودينا ف داهية
بس اوعدك انى هحااااااااااول انفذ النصايح يعنى عشان اوهمه انى مباكلش هههههههههههه
الاب الغالى
شكرا لنصائحك الغالية
ابنتك
إلهام أحمد سعد



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

التوقيع

http://www.gulfup.com/do.php?img=1160577

  رد مع اقتباس
قديم 28-02-2009, 04:34 PM   #8


حبيبتي إلــــهاــام...

يقول المثل الماجدي...

"إبعد عن نصائح عم علااااااااااااااااااااااا اء وغنييييييييييلهاااااااااا ااااااااااااااا"

هههههههههههههههههه



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

  رد مع اقتباس
قديم 07-03-2009, 01:33 AM   #9


sorry أخي علاء ؛ دخلت بالغلط لكنّني - و بعد إذنك - أخذت بعض المعلومات المهمة واستفدت كثيرًا ؛ رغم أنّني قد تعودت على الساندويتش ، ولا أمل لديّ بدخول مثل هذه المطاعم .
thanks

أه صحيح نسيت أنْ أقول لك

أضحك الله سنك شاعرنا الراقي

تقديري واحترامي



المصدر: ملتقى رابطة الواحة الثقافية - القسم: الاسْترَاحَةُ

 

 

 

 

 

التوقيع

  رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع
ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم
أنواع عرض الموضوع

الانتقال السريع




Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
vBulletin Optimisation by vB Optimise.

HTML Counter
جميع الحقوق محفوظة