مشاهدة النسخة كاملة : عاشق وطن
أسامة عبد الصبور
15-03-2007, 09:21 PM
عاشق وطن
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
عاشق تراب الوطن امتى هايعشقـني
أنا ابنه ولا لقاني جنب باب جــامع ؟
ولا في قلبه المدامع بحر غـــرقني
***
بحب أسمع جحا لما بيـحكي لي
قصة أمل مفرحه تمحي عذاب ويلي
واليأس ذي الرحى يطحن مواويــلي
وباحب شمس الضحى لو حتى تحرقني
***
أنا اللي لما الأمل قفل لي شبــاكة
قلت الفراق محتمل ووقعت في شباكه
دلوقتي إيه العمل مش قادر أنساكوا
ياللي في هواكوا مرار الصبر دوقني
***
مشتاق لصوت الأدان والنسمة والمَيْـه
ولأسمي فوق الحيطان ولكف بإيديَّ
ولحضن أمي وهي عليَّ بتسمـــي
مشتاق لقلبي الجرئ وصديق يصدقني
النص من ديوان تلكيكة
د. فوزى أبو دنيا
15-03-2007, 10:04 PM
فينك ياستاذ اسامة
عودة جميلة لعمل جميل
عالى فى الموسيقى والتصوير
دمت بخير
أسامة عبد الصبور
15-03-2007, 10:10 PM
فينك ياستاذ اسامة
عودة جميلة لعمل جميل
عالى فى الموسيقى والتصوير
دمت بخير
أستاذنا الكريم
أنا تحت النظر وماقدرش أتأخر أبداً
أشكرك لمرورك الكريم
تحياتي ومحبتي لك على الدوام
أسامة عبد الصبور
أسامة عبد الصبور
16-03-2007, 01:02 PM
أنا شخصيا مصدقك ..
تحياتي لشعرك الجميل
أشكرك لمرورك الكريم يا أستاذنا
وأشكرك إنك مصدقني
في زمن مابقاش حد بيصدق نفسة
مع خالص ودي وتقديري
أسامة عبد الصبور
علاء عيسى
18-03-2007, 03:14 AM
عاشق وطن
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
عاشق تراب الوطن امتى هايعشقـني
أنا ابنه ولا لقاني جنب باب جــامع ؟
ولا في قلبه المدامع بحر غـــرقني
***
بحب أسمع جحا لما بيـحكي لي
قصة أمل مفرحه تمحي عذاب ويلي
واليأس ذي الرحى يطحن مواويــلي
وباحب شمس الضحى لو حتى تحرقني
***
أنا اللي لما الأمل قفل لي شبــاكة
قلت الفراق محتمل ووقعت في شباكه
دلوقتي إيه العمل مش قادر أنساكوا
ياللي في هواكوا مرار الصبر دوقني
***
مشتاق لصوت الأدان والنسمة والمَيْـه
ولأسمي فوق الحيطان ولكف بإيديَّ
ولحضن أمي وهي عليَّ بتسمـــي
مشتاق لقلبي الجرئ وصديق يصدقني
النص من ديوان تلكيكة
" أسامة "
ياشاعر
إيه الجمال ده
والله
بك
نويت أن أختم يومى هنا
مع هذا الجمال
:v1: :NJ: :v1: :NJ:
أسامة عبد الصبور
20-03-2007, 10:54 PM
" أسامة "
ياشاعر
إيه الجمال ده
والله
بك
نويت أن أختم يومى هنا
مع هذا الجمال
:v1: :NJ: :v1: :NJ:
أستاذ علاء
أسف على تأخر الرد
ما حرمنا الله من مرورك العطر
سعدت جداً بأن النص لاقى إعجابكم
جزاك الله كل الخير
حسن صلاح حسن
21-03-2007, 12:14 AM
عاشق وطن
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
عاشق تراب الوطن امتى هايعشقـني
أنا ابنه ولا لقاني جنب باب جــامع ؟
ولا في قلبه المدامع بحر غـــرقني
***
بحب أسمع جحا لما بيـحكي لي
قصة أمل مفرحه تمحي عذاب ويلي
واليأس ذي الرحى يطحن مواويــلي
وباحب شمس الضحى لو حتى تحرقني
***
أنا اللي لما الأمل قفل لي شبــاكة
قلت الفراق محتمل ووقعت في شباكه
دلوقتي إيه العمل مش قادر أنساكوا
ياللي في هواكوا مرار الصبر دوقني
***
مشتاق لصوت الأدان والنسمة والمَيْـه
ولأسمي فوق الحيطان ولكف بإيديَّ
ولحضن أمي وهي عليَّ بتسمـــي
مشتاق لقلبي الجرئ وصديق يصدقني
النص من ديوان تلكيكة
وبحب فيك الأمل والصبر عالمكتوب
وبحب زيك جحا والرب رب قلوب
اصمد قصاد المحن وافرد شراع الحب
ويا بخت من بات فى الهوى مغلوب
أسامة عبد الصبور
22-03-2007, 11:12 PM
وبحب فيك الأمل والصبر عالمكتوب
وبحب زيك جحا والرب رب قلوب
اصمد قصاد المحن وافرد شراع الحب
ويا بخت من بات فى الهوى مغلوب
أستاذ حسن
أشكرك لمرورك الكريم
وتعقيبك الشعري المبدع
تحياتي وتقديري
أسامة عبد الصبور
وائل محمد القويسنى
23-03-2007, 08:58 PM
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
"ويا لمن سبق عقلُه زمنَه"
تحياتى.........
....... وائل القويسنى
سارة محمد الهاملي
24-03-2007, 07:28 AM
شعر جميل وجرس حزين يحرك المشاعر.
تحياتي لك أخي أسامة وتمنياتي لك بالتألق الدائم.
سيد الموجى
24-03-2007, 12:00 PM
عاشق وطن
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
عاشق تراب الوطن امتى هايعشقـني
أنا ابنه ولا لقاني جنب باب جــامع ؟
ولا في قلبه المدامع بحر غـــرقني
***
بحب أسمع جحا لما بيـحكي لي
قصة أمل مفرحه تمحي عذاب ويلي
واليأس ذي الرحى يطحن مواويــلي
وباحب شمس الضحى لو حتى تحرقني
***
أنا اللي لما الأمل قفل لي شبــاكة
قلت الفراق محتمل ووقعت في شباكه
دلوقتي إيه العمل مش قادر أنساكوا
ياللي في هواكوا مرار الصبر دوقني
***
مشتاق لصوت الأدان والنسمة والمَيْـه
ولأسمي فوق الحيطان ولكف بإيديَّ
ولحضن أمي وهي عليَّ بتسمـــي
مشتاق لقلبي الجرئ وصديق يصدقني
النص من ديوان تلكيكة
صدقنى يا أسامة كل اللى قراك صدّق
احنا جميعا بيجمعنا هنا خندق
واحد ، مافيش حد منّا إلا جواه حلم
لكن من الصعب يلقى الحلم متحقق !
أسامة عبد الصبور
26-03-2007, 06:03 AM
سابق خطاوي الزمن والوقت يسرقني
والـعمر هو التمن يجري ويسبقني
"ويا لمن سبق عقلُه زمنَه"
تحياتى.........
....... وائل القويسنى
أستاذ وائل
أشكرك للمرور الكريم
وأرجو دوام التواصل
وأعتذر لك على تأخر الرد
أسامة عبد الصبور
26-03-2007, 06:05 AM
شعر جميل وجرس حزين يحرك المشاعر.
تحياتي لك أخي أسامة وتمنياتي لك بالتألق الدائم.
أشكرك يا سارة لمرورك الكريم
والتعقيب الجميل
تقديري وإحترامي لك على الدوام
أسامة عبد الصبور
26-03-2007, 06:08 AM
صدقنى يا أسامة كل اللى قراك صدّق
احنا جميعا بيجمعنا هنا خندق
واحد ، مافيش حد منّا إلا جواه حلم
لكن من الصعب يلقى الحلم متحقق !
أستاذي الكريم
والشاعر المبدع أستاذ / سيد الموجي
دائماً تسعدني بمشاركاتك الشعرية الجميلة
أسعدك الله كما أسعدتني
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved, TranZ by Almuhajir